Lezen
Ook in de groepen 6 t/m 8 starten we met een half uurtje lezen. Als we aan een thema van Blink Geïntegreerd werken dan lezen we allemaal tegelijkertijd in hetzelfde leesboek. Dit leesboek mogen de kinderen ook houden en mee naar huis nemen na afloop van het thema. Samen in hetzelfde boek lezen zorgt ervoor dat we in gesprek raken over wat we lezen, hetgeen voor verbinding en verdieping zorgt. We houden een leesdossier bij waarin opdrachten staan die horen bij het leesboek. Is het leesboek uit? Dan hebben we nog genoeg andere informatieve en fictieve boeken die aansluiten bij het thema!
Taal
In de groepen 6 t/m 8 werken wij met Taal Actief 5. Taal is ons belangrijkste middel om met elkaar te communiceren en een hulpmiddel bij het denken. Kinderen leren taal op een natuurlijke manier: door gesprekken te voeren, een brief of gedicht te schrijven of vragen te beantwoorden. Op deze manier ontwikkelen zij verschillende taalvaardigheden.
Daarnaast besteden we aandacht aan de opbouw van taal en aan het correct schrijven van woorden. Het onderdeel spelling binnen Taal Actief 5 ondersteunt dit proces. Hierbij worden categorieën gebruikt die gekoppeld zijn aan dieren, zodat kinderen leren om woorden op de juiste manier te schrijven.
Schrijven
Tot en met groep 6 oefenen we netjes en leesbaar schrijven met de methode Pennestreken. Het doel is dat kinderen een vlot en goed leesbaar handschrift ontwikkelen. Het programma loopt in principe tot het einde van groep 6. In de groepen 7 en 8 kan, waar nodig, extra worden geoefend. Tegelijk is er in deze jaren ook ruimte voor het (verder) ontwikkelen van een eigen handschrift.
Rekenen
Ook in de bovenbouw werken we dagelijks met de rekenmethode Pluspunt 4. De lessen starten steeds vanuit herkenbare, concrete situaties waaruit verder gerekend wordt. Er is veel aandacht voor de manier waarop sommen opgelost kunnen worden en voor de verschillende strategieën die daarbij ingezet kunnen worden. Waar in de middenbouw vooral één basisstrategie centraal staat, maken leerlingen in de bovenbouw kennis met andere manieren om een som op te lossen. Zo kan ieder kind de aanpak kiezen die het meest passend is. Kinderen die rekenen lastig vinden kiezen vaak één strategie. De opgaven worden geleidelijk complexer en het gebruik van het uitrekenschrift blijft daarbij een belangrijk en essentieel hulpmiddel.
Wereldoriëntatie
In de groepen 6 t/m 8 werken we met Blink Geïntegreerd. In deze methode komen wereldoriëntatie, taal en creativiteit samen in aansprekende thema’s die dicht bij de belevingswereld van kinderen staan. Leerlingen onderzoeken, ontdekken en werken samen aan projecten, waarbij nieuwsgierigheid en eigenaarschap centraal staan. Zo leren zij niet alleen kennis op te doen, maar ook om kritisch na te denken, samen te werken en hun kennis van de wereld te vergroten.
Engels
In de bovenbouw gaan we verder met het leren van Engels. Met behulp van de methode Groove Me besteden we gemiddeld een half uur per week aan luisteren en spreken. In elke les staat een bekend lied centraal, waardoor kinderen op een speelse manier de taal leren. Het accent ligt hierbij op het spreken, terwijl de leerlijn stap voor stap wordt opgebouwd in moeilijkheid. Binnen het cluster kijken we bovendien naar een passend aanbod voor leerlingen die al meer vaardig zijn in het Engels, zodat ieder kind op zijn of haar niveau wordt uitgedaagd.
Expressie (creatieve activiteiten)
Elke groep krijgt les in muziek, handvaardigheid en tekenen. Alle mogelijke vaardigheden passeren tijdens de lessen de revue. Aandacht voor toneel, rollenspellen, poppenkast en dergelijke volgt verder vaak uit de taallessen of de wereldverkennende vakken. De kinderen maken bijvoorbeeld een toneelstukje voor de groep met de nieuwe woorden die ze hebben geleerd.
Tijdens schooltijd zijn er ook regelmatig gastlessen van bijvoorbeeld het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK) of het Filiaal, waarbij de kinderen de eerste les van de Brede School Activiteiten krijgen aangeboden. Door het UCK krijgen we momenteel cok teachingslessen vanuit de muziekimpuls. Zo verbreden we ons muziekaanbod binnen de school.
Een aantal keer treden de groepen op bij het Hoge Raven Podium. Hierbij laten de groepen aan elkaar zien waar ze mee bezig zijn door middel van zang, dans of toneel.
Gym
Tijdens de gymlessen en buitenspelactiviteiten zijn de kinderen volop in beweging. De groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per week les van een vakleerkracht in één van de twee gymzalen van onze school. We vinden het belangrijk dat kinderen zich tijdens deze lessen goed en vrij kunnen bewegen. Daarom is een aparte tas met gymkleding en gymschoenen verplicht. Sieraden, horloges en andere losse accessoires worden vooraf veilig opgeborgen en pas na de les weer gedragen i.v.m. de veiligheid.
Download ons volledige leerstofaanbod (alle groepen)