Groep 3 t/m 5 ; van spelen naar schools werken
Het programma in groep 3 t/m 5 buigt langzaamaan om van spelend leren naar meer werken aan een tafel. Het programma sluit meer en meer aan bij het programma dat je ziet in de hogere groepen.
Leren lezen
In de groepen 3 t/m 8 wordt de dag altijd gestart met lezen. Soms uit een leesboek, maar ook strips, kranten en informatieve boeken worden gebruikt. Want: leren lezen is plezier hebben! Naarmate de kinderen ouder worden, komt de nadruk steeds meer op begrijpend lezen te liggen. Niet alleen het kunnen lezen, maar vooral het begrijpen van wat je hebt gelezen wordt dan belangrijk. Daarom bieden we zoveel mogelijk in thema's aan, dit zorgt namelijk voor beter begrip.
De kinderen van groep 3 leren lezen aan de hand van de methode Veilig Leren Lezen. Kinderen van groep 4 en en hoger gaan steeds beter lezen met behulp van de methode Blink Geïntegreerd.
Taal/ spelling
In groep 3 werken we met Veilig Leren Lezen, in de groepen 4 t/m 8 met Taal Actief 5. Ook spelling oefenen we met de methode Taal Actief 5.
Rekenen
Op onze school werken we met de methode Pluspunt. De lessen nemen de kinderen mee naar herkenbare concrete situaties waaruit gerekend gaat worden. Veel aandacht wordt besteed aan hóe je sommen oplost, ofwel inzichtelijk rekenen. Hierbij gebruiken we ook rekenmateriaal. Uiteraard wordt er ook veel geoefend door de kinderen. Vanaf groep 5 wordt deze methode op chromebooks aangeboden op een adaptieve wijze. Het rekenschrift blijft wel cruciaal. De rekenlessen worden aangevuld met behulp van de methode Met Sprongen Vooruit.
Schrijven
Netjes en leesbaar schrijven oefenen we met de methode Pennestreken 2. Pennestreken sluit naadloos aan bij het Velig Leren Lezen programma in groep 3. Vanaf groep 3 oefenen de kinderen in werkboekjes. Uiteindelijk willen we dat kinderen een vlot en goed leesbaar handschrift ontwikkelen. Het programma van Pennestreken loopt door tot en met groep 6, daarna ontwikkelen kinderen hun eigen handschrift.
Expressie (creatieve activiteiten)
Elke groep krijgt les in muziek, handvaardigheid en tekenen. Alle mogelijke vaardigheden passeren tijdens de lessen de revue. Aandacht voor toneel, rollenspellen, poppenkast en dergelijke volgt verder vaak uit de taallessen of de wereldverkennende vakken. De kinderen maken bijvoorbeeld een toneelstukje voor de groep met de nieuwe woorden die ze hebben geleerd of ze voeren met elkaar een debat.
Tijdens schooltijd zijn er ook regelmatig gastlessen van bijvoorbeeld het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK) of het Filiaal, waarbij de kinderen de eerste les van de Brede School Activiteiten krijgen aangeboden. Door het UCK krijgen we momenteel cok teachingslessen vanuit de muziekimpuls. Zo verbreden we ons muziekaanbod binnen de school.
Een aantal keer treden de groepen op bij het Hoge Raven Podium. Hierbij laten de groepen aan elkaar zien waar ze mee bezig zijn door middel van zang, dans of toneel.
Gym
Tijdens de gymlessen en buitenspelactiviteiten zijn de kinderen volop in beweging. De groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per week les van een vakleerkracht in één van de twee gymzalen van onze school. We vinden het belangrijk dat kinderen zich tijdens deze lessen goed en vrij kunnen bewegen. Daarom is een aparte tas met gymkleding en gymschoenen verplicht. Sieraden, horloges en andere losse accessoires worden vooraf veilig opgeborgen en pas na de les weer gedragen i.v.m. de veiligheid.
Download ons volledige leerstofaanbod (alle groepen)